Ahad, 12 Februari 2012

Skuad Kawalan Keselamatan / Cegah Jenayah Sisik Lantai / Kubang Hong

   
              Perlakuan jenayah kini kian berleluasa dan di mana saja tidak mengira tempat. Kejadian samun, pecah rumah, ragut kerap berlaku di kawasan penempatan penduduk baik di pekan-pekan mau pun kampung-kampung. Ada setengahnya bertindak lebih agresif dengan menggugut dengan mengajukan senjata seperti pisau dan parang pada ahli keluarga bagi mendapatkan apa yang mereka hayati. Mungkin satu hari nanti situasi seumpama itu akan berlaku pada diri kita dan juga keluarga kita??.

                   Persoalan itulah yang bersarang di dalam pemikiran kita. Bagi mencegah berlakunya kejadian jenayah yang tidak diingini itu, Kampung Sisik Lantai dan Kampung Kubang Hong telah menjalinkan kerjasama menubuhkan Skuad Kawalan Malam / Cegah Jenayah di kedua-dua kampung. Dengan kekuatan keanggotaan seramai lebih 30 orang yang terdiri dari pemuda-pemuda  kedua-dua kampung, skuad ini telah menjalankan tanggungjawab sosial mereka meronda dikedua-dua kampung bermula jam 12.00 malam hingga 5.00 pagi. Sebanyak 4 post telah diujudkan yang mana dua di Kampung Sisik Lantai dan dua di Kampung Kubang Hong.



Antara Peneraju Skuad Cegah Jenayah 
Kg Sisik Lantai / Kubang Hong

       Skuad ini diasaskan setelah berlakunya kejadian pecah rumah di sekitar kedua-dua kampung ini. Bukannya sudah terantuk baru tergadah tetapi penubuhan skuad ini bertujuan bagi mencegah berlakunya kejadian seumpama ini di masa hadapan.

           Disebabkan penubuhannya tidak terikat dengan mana-mana pihak maka skuad ini bergerak di atas dana sendiri. Dana hasil duit poket serta sumbangan penduduk kampung serta individu-individu yang perihatin. Atas tanggungjawab sosial juga Syarikat Cargill telah tampil menghulurkan sumbangan berupa peralatan seperti lampu picit dan juga vest keselamatan. Sumbangan sebegini amat-amat diharapkan dari mana-mana individu ataupun badan-badan korporat.


Skuad Kawalan Cegah Jenayah Sisik Lantai / Kubang Hong
bergambar bersama wakil Syarikat Cargill dalam majlis penyerahan
sumbangan peralatan kawalan malam

         Niat murni pemuda -pemuda di kedua-dua kampung ini melakukan tugas sukarela wajar di beri 'tabik' hormat. Mereka sanggup mengorbankan tidur ketika orang lain sedang enak dibuai mimpi demi semata-mata untuk memastikan agar kedua-dua kampung sifar jenayah terutama jenayah pecah rumah.


Salah satu Pos iaitu Pos 3 yang terletak di Kubang Hong

       Kerjasama antara Sisik Lantai dan Kubang Hong memang sedia terjalin sejak dulu lagi. Antara kedua-dua kampung ini bagaikan kampung yang bersaudara bukan sahaja berkolaborasi dalam segi kawalan keselamatan sahaja malah dari segala segi seperti gotong-royong kenduri-kendara, majlis keagamaan juga kematian. Jalinan kerjasama antara kedua-dua kampung ini cukup erat dan diharapkan ianya akan diteruskan oleh generasi akan datang.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan