Ahad, 20 Oktober 2013

Banjir Kilat Berpunca Dari Parit Longkang Yang Tersumbat

Hujan lebat yang turun sejak dua tiga hari yang lalu telah menyebabkan paras air sungai naik. Akibat daripada itu kampong Sisik Lantai turut dilanda banjir kilat iaitu di kawasan yang bersempadanan dengan Kampung Kubang Hong.


         Punca banjir kilat dikesan berlaku akibat sistem longkang yang tidak lancar. Longkang yang mengalirkan air dari pekan Kuala Ketil menganjur masuk melalui kampong terus ke sungai. Namun penyelenggaraan parit berada ditahap yang amat-amat mendukacitakan oleh pihak yang terlibat.





               Sampah-sarap yang pelbagai jenis memenuhi dan menyesakkan pintu air yang turun ke sungai. Ini menyebabkan ianya tersumbat dan menyebabkan  air melimpah maka berlakunya banjir kilat. Banjir kilat ini memberi masalah kepada keluarga yang mendiami kawasan tersebut iaitu keluarga Ibrahim bin Ganjil, Ismail bin Elias, Daud bin Ganjil dan Said yang mana mereka terkandas apabila kenderaan seperti kereta dan motosikal tidak sempat di bawa keluar.



Sampah sarap tersumbat di pintu keluar air

                Banjir kilat ini boleh dihindarkan sekiranya penyelenggaraan longkang dilakukan berjadual oleh pihak berkenaan. Pengurusan sampah sarap yang teratur akan menjadikan saliran longkang jadi lancar dan tidak akan tersumbat. Malangnya pihak yang berkenaan dilihat kurang perihatin kepada masalah ini walaupun ianya bukanlah satu masalah baru kerana sebelum ini aduan demi aduan telah dibuat.

                Parit longkang ini dibina bagi memudahkan penduduk Pekan Kuala Ketil tetapi yang menjadi mangsanya ialah penduduk kampong. Ini amat tidak adil dan amat mendukacitakan penduduk Sisik Lantai.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan