Rabu, 8 Februari 2012

Kampung Sisik Lantai: Menyelusuri Denai Kenangan (Bahagian II)


Kalau dijengah kembali ke masa silam. Sebatang jalan tanah merah merentasi dan menjadi landasan penduduk ulang-alik ke pekan. Jalan tanah merah. Sekiranya musim hujan ianya akan menjadi becak seperti sawah bendang. Selut-selut tanah merah akan  membalut  selipar serta memberatkan kaki. Juga turut  menyeliputi tayar basikal sehingga menyebabkan pergerakan tayar tersekat. Ranting kayu terpaksa dicari untuk mencungkil selut-selut tanah merah yang bertempek di cabang semanggang basikal.

Ketika ke sekolah , aku bermegah duduk di atas pelantar basikal tanpa secalit pun selut tanah merah menyambar kasut sekolah aku. Basikal terpaksa disorong oleh ayah aku disebabkan kesukaran untuk mengayuh kerana jalan licin dan selut tanah merah yang agak menyukarkan pergerakan.

 Nasib yang sama juga ditempuhi oleh penduduk kampong yang lain yang mana sekejap-sekejap terpaksa berhenti dan mencungkil selut-selut di semanggang basikal.

Bagi yang berjalan kaki terpaksa meredah selut tanah merah. Terpaksa berjalan kaki ayam dan menjinjing kasut sekolah hingga tiba di kepala simpang depan kampung kemudian ramai-ramai menuju ke telaga Tok Nah untuk mencuci kaki bagi mengenakan kasut sekolah sebelum meneruskan perjalanan ke sekolah. Penuh jadinya telaga Tok Nah dan masing-masing terpaksa menunggu giliran kerana timba untuk menceduk air cuma satu.

Itu sekiranya musim hujan. Sebaliknya jika musim kemarau lain ceritanya, jalan tanah merah akan bertukar menjadi kering dan berdebu. Kasut sekolah yang putih bertukar menjadi kemerah-merahan disaluti debu. Tidak ketinggalan baju sekolah yang putih turut berubah warna. Pergerakan basikal tidak lagi tersekat. Perjalanan orang kampong jadi lancar dan lengganglah telaga Tok Nah kerana tidak ada sesiapa perlu lagi singgah untuk cuci kaki.
           
Bagi budak-budak kampong bersekolah di Sekolah Kebangsaan Kuala Ketil atau lebih dikenali sebutan sekolah melayu dikalangan penduduk. Maka mereka meneruskan perjalanan ke sekolah yang terletak lebih kurang satu kilometer berhampiran masjid jamek Kuala Ketil.

Bagi budak-budak yang bersekolah di sekolah Batu Pekaka yang orang kampong panggil sekolah ‘orang putih’ terpaksa menunggu bas sekolah di depan kampung sambil melepak diatas batang-batang balak yang bergelimpangan bersulamkan pokok kapal terbang di simpang masuk kampong kami itu.

Sekolah Rendah Batu Pekaka dan sekolah Menengah Kuala Ketil atau SMKK Batu Pekaka terletak kira-kira 3 kilometer dari kampung aku. Pengangkutan pada masa itu bas sekolah Ah Meng dan bas Joni juga bas Ah kau.  Tapi ramai juga yang menaiki basikal melalui ladang getah ke sekolah terutama sekali budak-budak lelaki. Ada yang ke sekolah ada yang melencong dan ‘bersekolah’ didalam ladang getah dan kelapa sawit.

Satu lagi benda yang samada boleh dikatakan unik atau tidak  yang ada di kampung aku dan tidak ada dikampung lain iaitu kandang dan rumah penyembelihan babi.

Mungkin juga ianya unik sebab berkedudukan di pinggir kawasan tinggal orang melayu. Bagi orang luar pula ianya sesuatu yang janggal dengan adanya kandang babi di kampong aku itu.

Tapi bagi kami penduduk kampung mungkin terpaksa menerima seadanya dalam keterpaksaan keujudan kandang babi ini. Keujudan kandang babi yang terletak di atas tanah milik cina ini sudah sekian lama. Tak dapat aku nak pastikan sejak tahun bila atau sejak kurun ke berapa ianya bertapak disitu. Di depan simpang masuk kampung.  Yang aku tahu celik-celik saja mata aku sudah ada  kandang babi tercogok di situ.

Alah bisa tegak biasa..perpatah melayu. Bagi kami penduduk tua dan muda keujudan kandang babi seakan sudah tidak memberi apa-apa kesan kepada fizikal kampung kami. Mungkin disebabkan keujudan dia sudah lama dan ianya seakan sudah menjadi sebahagian dari kampong ini.

Dan sudah menjadi kebiasaan bagi rumah-rumah yang berdekatan iaitu rumah Tok Nah, Pak Man Pomen, Pak Rashid air tebu, Tok Saad Ceti seawal jam 5 pagi akan mendengar riuh rendah bunyi babi di sembelih ataupun ditikam.

Selalunya ketika orang kampong keluar bekerja dan budak-budak keluar ke sekolah masa yang sama jugalah cina apek yang bersingklet kusam dipenuhi darah babi akan membawa keluar babi yang sudah dibelah dua tergedang di atas pelantar basikal tuanya tanpa mempedulikan air bercampur darah babi meleleh menitik sepanjang jalan. Meloya dan hendak termuntah jadinya dengan baunya yang hanyir. Dibawa ke pekan kuala ketil untuk di jual kepada pemakan-pemakan daging itu.

Kesan sampingan kandang babi ini mengeluarkan bau yang busuk. Bau najis babi cukup busuk dan mengganggu sistem pernafasan orang-orang kampong yang menunggu bas di kepala simpang atau melintasi kandang itu.

Apabila ditiup angin tak ‘tenteram’ juga jadinya pernafasan di sekitar rumah Pak Rashid, Pak Man Pomen dan yang berdekatan. Begitu juga sekiranya sedang menunggu bas di kepala simpang biasanya pernafasan kurang selesa kerana ruang udara yang tercemar dengan bau busuk pekat kelat najis babi.  Ini disebabkan kedudukan kandang babi yang hampir benar dengan kepala simpang pokok ubi tempat menunggu bas.

Macam-macam juga bentuk pedajal yang kami buat kat kandang babi ini, lontarkan mercun (mercun katak yang top masa tu), lastik, campakkan kura-kura. Kata orang babi takutkan kura-kura. Entahlah betul atau tidak.  Tapi kami tak berapa berani hendak rapat sangat kandang itu bimbang takut-takut terjerumus dalam parit air najis babi. Jenuh bersamak nantinya.

        Walaupun sudah ‘lali’ tapi Keujudan kandang babi ini tetap merimaskan penduduk kampong tapi tiada apa dapat dilakukan kerana jawapan tauke babi itu pastinya ‘ Wa punya tanah ma..’ sebab ianya dibina di atas tanah milik dia. Lagi pulak keujudan dia memang sudah lama di situ. Mahu tidak mahu biarkan saja walaupun ramai orang yang tertawa Kampung Sisik Lantai ada kandang babi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan