Sabtu, 28 Januari 2012

Khazanah Sungai

Aman mempamerkan ikan patin yang berjaya
dijinakkan dari sungai Sisik Lantai

        Sungai yang mengalir lesu melingkari  Kampung Sisik Lantai masih lagi kaya dengan khazanah yang mendiami lubuk-lubuknya. Khazanah-khazanah ini hanyalah khas buat mereka-mereka yang tanpa jemu-jemu 'mengali' dan terus 'mengali'. Baik digali dengan batang pancing, menjala, memukat dan sebagainya hasilnya pasti akan diperolehi. Bak kata pepatah usaha tangga kejayaan.
     Bagi pemancing tegar seperti Aman ataupun nama penuhnya Mhd. Kamal Yaakub sungai yang mengalir lesu itu jarang mengecewakan dan sentiasa memberi hasil dan pulangan kepada beliau. Patin, lampam jawa, lampam merah, baung dan sebagainya sudah banyak yang 'tunduk' pada batang pancing beliau. Dan terbaru beliau telah berjaya 'mendaratkan' seekor patin melebihi 10 kilo dari sungai Sisik Lantai.
     Tetapi perlu sedia maklum memancing bukanlah sesuatu yang mudah. Komitmen dan kesabaran yang tinggi diperlukan. Bukan selalu memperolehi habuan. Kadangkala pulang tangan kosong juga walaupun berjam-jam habiskan masa disungai. Walaupun berhari-hari ulangalik ke sungai. Apa pun selagi kita berusaha, insyaallah sungai Sisik Lantai tidak lokek dan pasti akan menghadiahkan khazanahnya. Hanya terserah samada kecil atau besar saiznya.


walaupun mengalir lesu, masih banyak khazanah
yang mendiami dasar lubuknya


           

Tiada ulasan:

Catat Ulasan